Що сталося з університетами та коледжами у Мелітополі після окупації — дослідження експерта

Что произошло с университетами и колледжами в Мелитополе после оккупации - исследование эксперта

Повномасштабне вторгнення 2022 року і швидка окупація частини Запорізької області, центром якої рашисти зробили Мелітополь, призвела до панування окупаційної влади на Півдні України.

Дуже швидко окупанти почали “відновлювати” середню освіту, і в червні 2022 року особисто міністр просвіти Російської Федерації Сергій Кравцов вручав російські атестати й навіть російські золоті медалі українським учням. Зокрема, їх отримали 13 випускників шкіл Мелітополя та Бердянська, які 11 років навчалися в українських закладах загальної середньої освіти.

Не залишилась осторонь і вища освіта. На жаль, практично повна відсутність інформації, зокрема статистичної, та документів окупаційних закладів вищої освіти не надає можливості проаналізувати діяльність окупантів у сфері вищої освіти. Більшість окупаційних закладів не має сайтів, а розміщеної в соціальних мережах інформації не досить.

Але аналітику та експерту ГО “Центр громадянської просвіти “Альменда” Олегу Охредьку все ж таки вдалося зібрати статистичні дані щодо вищої освіти на новоокупованих територіях  Запорізької області. Ці цифри показують, що відбувається з вищою освітою на цих ТОТ.

 

Запорізька область розпочала 2021–2022 навчальний рік з 14 закладами вищої освіти, в яких навчалося 46 тисяч студентів. Російські окупаційні війська доволі швидко захопили частину області – узбережжя Азовського моря, проте на цьому їхні успіхи завершилися. Саме місто Запоріжжя не захоплено, і російських солдатів зупинили за десятки кілометрів від міста. Утім, частина міст області була окупована – це Бердянськ, Мелітополь, Приморськ, Енергодар та Токмак. До окупації на цій території діяли сім закладів вищої освіти:

  • Бердянський державний педагогічний університет (БДПУ);
  • Бердянський університет менеджменту і бізнесу (БУМІБ);
  • Енергодарський інститут державного та муніципального управління ім. Р. Г. Хеноха;
  • Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Б. Хмельницького (МДПУ);
  • Мелітопольський інститут державного і муніципального управління КПУ;
  • Мелітопольський інститут екології та соціальних технологій ВМУРОЛ;
  • Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного (ТДАТУ).

На окупованих землях частини Запорізької області у сфері вищої освіти Росія почала впроваджувати “кримський сценарій”. Навесні озброєні солдати ввірвалися до мелітопольських та бердянських закладів вищої освіти й запровадили власні адміністрації. А вже 27 травня 2022 року оголосили про створення Мелітопольського державного університету (Мелитопольский государственный университет (МелГУ) на базі чотирьох закладів вищої освіти Запорізької області:

  • Бердянський державний педагогічний університет (БДПУ);
  • Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Б. Хмельницького (МДПУ);
  • Таврійський державний агротехнологічний університет імені Дмитра Моторного (ТДАТУ);
  • Класичний приватний університет.

15 серпня 2022 року Мелітопольський державний університет отримав свідоцтво про державну реєстрацію в Росії. Всі інші заклади вищої освіти не розпочали роботи за російськими стандартами.

Діяльність новоствореного Мелітопольського державного університету у 2022 році не була успішною: кількість викладачів та студентів була мінімальна, вступна кампанія була провалена. І це незважаючи на відмінне фінансування з боку російських окупантів. Результат роботи так званого МелГУ призвів до заміни ректора: Андрія Чуйкова, якого окупанти спочатку призначили ректором, у 2023 році замінили на Миколая Тойвонена з Росії. Окрім того, зі складу “МелГУ” був виведений Бердянський педуніверситет. На сьогодні так званий Мелітопольський державний університет має шість факультетів та три коледжі.

Аналіз наказів про зарахування на перший курс, розміщених у телеграм-каналі вишу, показав, що в серпні 2023 року зараховано 2899 абітурієнтів (бакалаврат – 1624, магістратура – 1275). Водночас привертає увагу число студентів, а саме кількість студентів 1 курсу заочного та очно-заочного напрямів (на бакалавраті – 76%, на магістратурі – 85%) та кількість прийнятих на магістратуру, яка становить 43% всіх студентів 1 курсу.  Окрім того, 20% студентів 1 курсу бакалаврату та магістратури зараховано на управлінські спеціальності, причому всі на заочне відділення, що вказує на навчання окупаційних управлінців.

Проблеми у сфері вищої освіти в окупованій частині Запорізької області змусили окупантів перебудовувати структури закладів, і 10 березня 2023 року вони створили Азовський державний педагогічний університет (рос. – Азовский государственный педагогический университет) на базі захоплених будівель Бердянського державного педагогічного університету та Бердянського університету менеджменту та бізнесу. Російську ліцензію цей виш отримав 24 травня 2023 року. У 2023 році він має три факультети та 80 профілів навчання й 1100 бюджетних місць. Очолює виш виконувачка обов’язків ректора Степанюк Катерина.

Попри переможні рапорти окупантів кількість викладачів та студентів в окупаційних закладах вищої освіти окупованої частини Запорізької області залишається невідомою.

Окрім закладів вищої освіти, на окупованій частині Запорізькій області діяло 12 коледжів:

  • Бердянський економіко-правовий коледж БУМіБ;
  • Бердянський коледж ТДАТУ;
  • Бердянський машинобудівний коледж ЗНТУ;
  • Бердянський медичний коледж;
  • Василівський коледж ТДАТУ;
  • Дніпрорудненський індустріальний коледж;
  • Мелiтопольський медичний коледж;
  • Мелітопольське училище культури;
  • Мелітопольський коледж ТДАТУ;
  • Мелітопольський промислово-економічний коледж;
  • Токмацький механічний технікум Запорізького національного технічного університету;
  • Енергодарський коледж Класичного приватного університету.

Проте окупанти змогли відновити діяльність тільки п’ятьох коледжів:

  • Бердянський машинобудівний коледж;
  • Дніпрорудненський індустріальний коледж;
  • Токмацький механічний багатопрофільний коледж;
  • Мелітопольський багатопрофільний коледж;
  • Бердянський медичний коледж.

З огляду на наведені вище дані можна зробити такі висновки.

На “нових територіях” в окупованих частинах Херсонської та Запорізької областей Росія спробувала застосувати “кримський сценарій” у сфері вищої освіти, але безрезультатно.

Аналіз кількісного складу зарахованих на перші курси до закладів вищої освіти тимчасово окупованих територій Запорізької та Херсонської областей дозволяє констатувати, що існує проблема з наявністю управлінців в окупаційних органах влади.

На жаль, відсутність повної статистичної інформації не дозволяє зробити висновки про діяльність закладів вищої освіти на новоокупованих територіях. Проте аналіз відкритої інформації дозволяє констатувати, що Росія не досягла мети щодо відновлення системи вищої освіти в окупованих частинах Запорізької та Херсонської областей.

Джерело

Корисний сайт для мешканців міста Запоріжжя