Віддалена робота без вигорання: експерт пояснює, як організувати ефективну роботу з дому

Удаленная работа без выгорания: эксперт объясняет, как организовать эффективную работу из дома

Експерт дав поради, як працювати з дому ефективно і без виснаження (фото: Freepik)

Згідно з дослідженням Work.ua, близько 45% українців віддають перевагу повністю віддаленому формату роботи, а ще 27% обирають гібридний графік.

Це частина глобального тренду, який, за даними International Workplace Group, дозволяє 70% світових працівників працювати з дому хоча б один день на тиждень. Прогнозується, що до 2030 року кількість "цифрових" професій збільшиться на чверть. Проте, ця свобода має і зворотний бік.

Експерт із психології підприємництва та бізнесмен Костянтин Круглов розповів РБК-Україна, як залишатися продуктивним і не вигоряти, коли твій офіс – це власний дім.

Гібридна модель: переваги та виклики

Перехід до віддаленої та гібридної роботи вигідний як працівникам, так і роботодавцям.

"Дійсно, український ринок праці поступово рухається в бік гібридних моделей: багато компаній почали поєднувати офісні дні з віддаленою роботою. Цьому є кілька причин. Працівники хочуть мати гнучкий графік, який дозволяє не витрачати час на збори та дорогу до роботи, а роботодавці прагнуть зберегти свої гроші", — пояснює Костянтин Круглов.

За даними Global Workplace Analytics, компанії можуть заощаджувати до 11 тисяч доларів на рік на кожному працівникові, який працює віддалено половину часу.

Водночас, за словами експерта, розмиті межі між роботою та особистим життям призводять до виснаження. Статистика показує, що 69% віддалених працівників відчувають симптоми вигорання, а 48% — нестачу емоційної підтримки. Також продуктивність знижується через домашні відволікання.

"На жаль, поки не існує спеціалізованих курсів із підготовки працівників до віддаленої роботи. Але вже зараз ви можете зробити кілька кроків, щоб налагодити якісний робочий процес і подбати про свій психологічний стан", — додає Круглов.

Організація простору

Першим і найважливішим кроком до ефективності є чітке розмежування робочого та особистого простору.

"Віддалена робота — це свобода, але водночас і виклик вашому вмінню працювати поза колективом. Якщо немає переходу між домом та офісом — людині важко розділити особистий і робочий час. Тим більше якщо є спокуса працювати лежачи в ліжку чи сидячи на дивані. Звісно, це абсолютно заборонено. Тому перший крок — це відокремлення робочого простору від особистого. Тільки так ви допоможете мозку включати “режим праці” і вимикати його після завершення роботи".

Експерт рекомендує знайти місце, де ви будете виконувати лише одну функцію — працювати.

Чіткі межі та робочі ритуали

Щоб уникнути психологічного тиску, який виникає через постійне перебування "на зв'язку", важливо встановити робочі години та дотримуватися їх.

"Щоб уникнути цієї проблеми, обговоріть з роботодавцем свій графік. Наприклад, з 9:00 до 18:00 ви працюєте і знаходитесь на зв’язку з офісом, а в післяробочий час — вимикаєтесь. Це час відпочинку".

Для психологічної адаптації до робочого ритму експерт радить ввести невеликі ритуали:

  • Ранкові ритуали (наприклад, випити каву перед початком роботи).
  • Післяробочі ритуали (наприклад, прогулянка на свіжому повітрі).
  • Переодягання в робочий одяг перед початком дня, а після його завершення — в домашній.
  • Дотримання перерв: обідній час має бути часом відпочинку, а не для виконання домашніх справ.

Боротьба з відволіканнями

Щоб зосередитися, важливо усунути основні джерела відволікання.

"Друзі та рідні мають поважати ваш робочий час і не відволікати, навіть якщо їм хочеться з вами поговорити. Поясніть близьким: якщо не сталось нічого надзвичайного — вас турбувати заборонено. Якщо вдома є діти, або сусіди за стіною голосно роблять ремонт — можна придбати навушники з шумозаглушенням і слухати білий шум, улюблену музику або навіть звуки офісу (таких ресурсів в мережі багато). Але, як показує практика, найбільше під час роботи відволікають не рідні чи сусіди, а гаджети".

За його словами, після перевірки повідомлень на смартфоні потрібно 23 хвилини, щоб повернутися до робочого процесу. Експерт радить увімкнути режим "Не турбувати" і використовувати окремий браузер або телефон для робочих завдань.

Видимість та самодисципліна

Для ефективності та дотримання дедлайнів, коли немає контролю з боку керівництва, Костянтин Круглов радить зробити роботу "видимою".

"Що це означає на практиці. Завдання перестануть бути абстрактними, коли ви створите в планері чи календарі трекер робочих задач. Ідеально підійде Канбан-дошка ("канбан" в перекладі з японської означає "вивіска" або "табличка"), яку в 1940 році вигадали працівники компанії Toyota. Найпростіший варіант дошки складається з трьох стовпців: "Заплановано", "У процесі" та "Виконано". Коли ви починаєте виконувати завдання, помічаєте маркером відповідний стовпчик. Так вам буде легше зрозуміти скільки завдань у роботі, а скільки завершено. До того ж подібна дошка чудово мотивує".

Ще одним ефективним інструментом є техніка Pomodoro.

"Її суть дуже проста. 25 хвилин ви працюєте. 5 хвилин відпочиваєте. Після чотирьох "помідорів" можете зробити велику перерву. Це допоможе вам знаходитись у робочому ритмі. Віддалена робота — це навичка, яка потребує самодисципліни. Якщо знайдете до неї підхід, вона відкриє вам нові горизонти свободи та особистісного росту", — резюмує фахівець.

Джерело

Новини Запоріжжя