колаж РІА Південь
У Росії вирішили тимчасово послабити правила «локалізації» таксі та дозволити приватним водіям використовувати іномарки до 2028 року.
Влада готова дозволити таксистам-приватникам працювати на іномарках до 2028 року або навіть довше. Це дозволить уникнути дефіциту водіїв і різкого зростання цін, але поховає надії «АвтоВАЗу» швидко збільшити продажі. В іншому випадку ринок міг би просто впасти — дефіцит машин, відхід десятків тисяч водіїв і зростання цін стали б неминучими.
Однак навіть ці заходи вже не рятують галузь, особливо на окупованих територіях. Мінтранс РФ підтримує перенесення набрання чинності закону про локалізацію таксі для самозайнятих на 2028 рік або пізніший термін, розповів керівник департаменту автотранспорту Олександр Васильченко.
Що відбувається
З 1 березня 2026 року в Росії і на захоплених територіях в статусі таксі можна буде реєструвати тільки автомобілі, вироблені в РФ або мають достатню кількість «балів локалізації». Фактично мова йде тільки про Lada, «Москвичі» і кілька китайських моделей, зібраних на російських заводах.
Раніше Держдума РФ прийняла закон, який зобов'язує всі нові таксі проходити реєстрацію в регіональних реєстрах тільки за умови, що автомобіль відповідає критеріям «локалізації» — тобто зібраний в Росії і має високий відсоток вітчизняних комплектуючих. За даними Російського союзу промисловців і підприємців (РСПП), в результаті реформи ринок можуть покинути до 200 тисяч водіїв, що становить майже п'яту частину всіх таксистів в країні.
«Локалізація» доб'є галузь
За розрахунками експертів, необхідну кількість «балів локалізації» набирають лише кілька моделей — в основному Lada і «Москвич». Ці машини коштують дорого, ламаються частіше, а доступ до пільгових кредитів для самозайнятих водіїв закритий. Навіть заступник голови думського комітету із захисту конкуренції Сергій Лісовський зізнався, що навіть депутатам (яких також зобов'язали пересісти на вітчизняні автомобілі) незручно їздити на Lada Vesta: «Я періодично б'юся головою об стелю. Вона занадто маленька, туди навіть дитяче крісло не покладеш».
Таксі під контролем ФСБ і «данина» окупаційній владі
У Мелітополі наслідки цих «реформ» вже відчутні. Після 18:00 муніципальні автобуси і маршрутки практично не ходять, і таксі залишається єдиним способом пересування. Однак ціни постійно зростають. За словами водіїв, працювати можна тільки з «дозволу» окупаційних структур. Таксисти розповідають про регулярні платежі ФСБ і «адміністрації» — фактично, це данина за право виїхати на лінію. Крім того, російські спецслужби тепер мають прямий доступ до баз даних таксі — хто, коли і куди їде. Це дає можливість тотально контролювати переміщення жителів, в тому числі в окупації.
Мелітопольці залишаться без транспорту
Якщо нові вимоги набудуть чинності, ціни на поїздки зростуть у рази. Для мелітопольців, у яких і без того немає нормального громадського транспорту, це стане катастрофою. Таксі, вже сьогодні дороге і ненадійне, остаточно перетвориться на розкіш — а тисячі водіїв втратять єдине джерело і без того невеликого доходу. Російська «локалізація» в поєднанні з окупаційним контролем добиває залишки транспортної системи Мелітополя, позбавляючи людей елементарної свободи пересування.