Фото: українські дрони підняли ціну бензину для жителів Росії (Getty Images)
Українські удари по нафтопереробних заводах (НПЗ) вивели з ладу значну частину потужностей на території Росії, що призвело до гострої нестачі бензину на внутрішньому ринку. В результаті, оптові ціни на паливо досягли рекордних значень.
Про це повідомляє РБК-Україна з посиланням на Financial Times.
Рекордні ціни та спроби стримати кризу
Оптова вартість бензину в Росії зросла до історичних максимумів. За даними біржі, тонна бензину марки А-95 станом на 20 серпня коштувала на 55% більше, ніж на початку року, і на 8% більше, ніж на початку серпня.
Щоб стримати ціновий тиск і зупинити дефіцит, 28 липня російська влада повністю заборонила експорт бензину. Проте цей крок не зміг повністю задовольнити внутрішній попит. Водночас роздрібні ціни на бензин у Росії зросли на 9% за рік.
Тактика ударів: від "одиничних" до "системних"
Експерти зазначають, що нинішня українська кампанія значно ефективніша, ніж попередні. З початку липня було уражено щонайменше чотири великих НПЗ, а удари по об'єктах у ключових регіонах можуть вивести їх з ладу на тривалий час або навіть "назавжди".
"У 2024 році атаки були численними, але розрізненими, зазвичай обмежувалися одним заводом, і збитки швидко усувалися", — зазначив Сергій Вакуленко, старший науковий співробітник Carnegie Endowment for International Peace.
За даними брокера Finam, вже виведено з ладу не менше 10% переробних потужностей Росії. Ситуація погіршується також через удари по залізничній інфраструктурі, що спричиняє затримки в доставці палива.
Ситуація в регіонах та прогнози
Найбільш гостра нестача палива спостерігається у віддалених від центру Росії регіонах. Місцеві влади в Забайкаллі та анексованому Криму визнали перебої з бензином марки А-95.
"Що за божевілля з бензином? Ми що, раптом розбагатіли?!" — обурювався місцевий житель Чити в чаті.
Аналітики прогнозують, що зростання цін продовжиться щонайменше до вересня, а перебої з постачанням зберігатимуться в важкодоступних регіонах. Однак, системної кризи, яка б паралізувала армію чи економіку, поки що не очікується, оскільки дефіциту дизельного палива, необхідного для військових та сільського господарства, наразі немає.
"Повномасштабна паливна криза, яка паралізувала б армію, транспорт і економіку, поки що далека", — резюмував Вакуленко.