Або російське, або ніяке: як влада РФ душить бізнес таксі у Мелітополі

Или российское, или никакое: как власти РФ душат бизнес такси в Мелитополе

Таксі у Мелітополі. Колаж: РІА Південь

Держдума РФ ухвалила закон, який зобов’язує таксистів пересісти на машини російського виробництва. Нові правила поширюються й на тимчасово окупований Мелітополь, де й без того спостерігається дефіцит доступного транспорту.

Суть нового закону

13 травня 2025 року Держдума РФ остаточно ухвалила закон, який зобов’язує всі нові таксі вносити до регіональних реєстрів лише за умови, що автомобіль відповідає критеріям “локалізації” — тобто зібраний в Росії і має високий відсоток російських комплектуючих. Так, з 1 березня 2026 року (для більшості регіонів) нові таксі мають бути тільки “вітчизняного виробництва” або ті авто, які набирають необхідну кількість балів локалізації. 

Бали локалізації — це система оцінки, наскільки автомобіль зроблений у Росії. У результаті, щоб авто допустили до роботи в таксі, воно має набрати мінімум 3200 балів. Варто зазначити, що за дослідженнями російських медіа, таку кількість балів набирають лише авто зроблені в АвтоВАЗі — Lada, “Москвич”, Evolute та інші російські бренди.

По суті, цей закон — шанс монополізації АвтоВАЗу й інших російських фірм на транспортному ринку. А також великих фірм таксі, які, на відміну від дрібних перевізників, матеріально зможуть забезпечити роботу за новими умовами. 

Однак, варто зазначити, реєстрація старих іномарок для роботи в таксі стане забороненою, хоча вже наявні машини зможуть працювати до списання.

Як це відобразиться на Мелітополі

Мелітополь, як і більшість тимчасово окупованих українських міст, відрізняються тим, що у більшості автолюбителей та фірм іномарки. Автівки російського виробництва зустрічаються рідко.  Примусове впровадження “локалізованих” авто тут дорівнює фактичному знищенню приватного таксі. У місті немає доступу до нових авто: офіційні дилери російських марок у регіоні майже відсутні, а ввезення ускладнене.

Окрім цього, навіть найдешевша Lada Granta коштує від 1 мільйона рублів, що еквівалентно близько 12 тисячам доларів. Для більшості водіїв такі суми — непідйомні. Навіть якщо купувати машину на вторинному ринку — ціна у середньому буде пів мільйона рублів. Тож, малі гравці або йдуть з ринку, або змушені здавати авто в оренду через великі структури.

Згідно із дослідженнями російських аналітиків з Аналітичного центру при уряді, ціни на таксі зростуть на 30-50% через скорочення кількості водіїв та авто. А час очікування збільшиться. Окрім цього, погіршиться сам сервіс, бо конкуренції не буде і ринок перестане бути гнучким. 

Окрім цього, дослідники кажуть, що майже 90% водіїв, які працюють неповний робочий день можуть піти з професії. І це при тому, що у Мелітополі і без цього колапс на ринку таксі, а також дефіцит громадського транспорту.

Що зараз у Мелітополі із таксі

Один з головних бенефіціарів ринку таксі Мелітополя — Віктор Фіняк, власник компанії “Віктор Транс”. Він запровадив систему поборів: кожен таксист змушений платити “відкат”, який постійно зростає. Його служба “ВТ-Таксі”, що починала з дешевих тарифів, швидко стала синонімом недбалого сервісу: машини старі, водії грубі, додаток бреше про час прибуття, а маршрут нав’язують без обговорення. Ціни зростають, а спроба платити переказом на картку — ще плюс 5% до вартості без пояснень.

Конкуренти теж мають сумнівне походження. Таксі “Інтер” діє без офіційної реєстрації, але активно працює в окупованих містах. Ключова “перевага” цієї фірми — повна інтеграція з ФСБ. Ще один гравець — “Артель” із Краснодарського краю, лише імітує роботу таксі, викликаючи хвилю скарг за брудні машини, хамство та постійні запізнення.

Крім цього, їздити у таксі у Мелітополі ще й небезпечно — наприкінці 2022 року в Росії ухвалили закон, який дозволяє спецслужбам контролювати роботу таксі. Тепер ФСБ має доступ до всіх даних про замовлення — хто, коли і куди їде. Додаткові перевірки націлені на збір інформації про населення і придушення приватних перевізників. Ми також розповідали як спецслужби РФ полюють на таксистів та їхніх пасажирів у Мелітополі.

Джерело

Новини Запоріжжя