Європейський вектор освіти: як університет із Мелітополя розвиває міжнародні ініціативи під час війни | Новини Запоріжжя

Попри вимушене переміщення до прифронтового Запоріжжя, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького продовжує активно долучатися до міжнародних проєктів Європейського Союзу Erasmus+.

Про досвід успішної реалізації цих ініціатив представники університету розповіли під час онлайн-заходу «Кращі практики Erasmus+», організованого Національним університетом «Запорізька політехніка» в межах відзначення ErasmusDays 2025.

Програма Жана Моне відкрила для МДПУ новий етап міжнародної співпраці

На початку виступу начальниця відділу міжнародних зв’язків і проєктної діяльності МДПУ імені Богдана Хмельницького Ольга Гончарова розповіла про історію закладу та виклики, з якими він зіткнувся після початку повномасштабної війни. Вона наголосила, що попри втрату матеріально-технічної бази та розпорошення колективу по Україні й за кордоном, університет продовжує активно працювати.

Уже в серпні 2022 року, за її словами, працівники розпочали адаптацію до нових умов, відновили електронну комунікацію та отримали підтвердження першого модуля Жана Моне в межах програми Erasmus+. Цей крок став початком активної міжнародної діяльності університету. Нині в університеті діють кілька проєктних груп науково-педагогічних працівників, які готують заявки та реалізують схвалені ініціативи.

«Ми вже реалізуємо третій цикл модуля Жана Моне, основним фокусом якого є зміцнення спільних цінностей Європейського Союзу через політику багатомовності в освіті та підготовку майбутніх учителів, – зазначила Ольга Гончарова. – Оскільки ми педагогічний університет, усі наші проєкти мають гуманітарний напрям».

Вона додала, що в межах проєкту вже проведено численні семінари, дискусії, конференції, тренінги та круглі столи із залученням широкого кола стейкхолдерів. Ініціатива стартувала у 2023 році та триватиме до 2026-го. Її бюджет становить 30 тисяч євро.

Від студентоцентрованості до діджиталізації: успішний фініш проєкту BOOST

Ще одним успішним напрямом співпраці Мелітопольського державного педагогічного університету в межах Erasmus+ став проєкт BOOST («Надання можливостей та організаційного успіху регіональним університетам в Україні»), за яким нещодавно завершили фінальне звітування.

Метою ініціативи було впровадження студентоцентрованих підходів до навчання, а також посилення інтернаціоналізації та діджиталізації університетів.

Навчальний візит до Державного університету в м. Ельблонг (Польща)

Навчальний візит до Приморського університету в м. Копер (Словенія)

Навчальний візит до Тартуського університету в м. Тарту (Естонія)

Навчальний візит до Тартуського університету в м. Тарту (Естонія)

«У межах проєкту нашими командами було розроблено дві ключові стратегії – інтернаціоналізації та діджиталізації університету. Ми отримали кілька траншів обладнання для підтримки онлайн-освіти. Особливо цінним стало підключення до платформи Grammarly – сервісу на базі штучного інтелекту, який допомагає вдосконалювати письмову англійську. Для науковців це значно полегшує роботу», – зазначила Ольга Гончарова.

У межах проєкту відбулося чотири навчальні візити до Естонії, Польщі та Словенії. Викладачі та учасники команд опанували дев’ять курсів, за результатами яких розробили й запровадили освітній компонент «Студентоцентровані підходи до змішаного навчання». Також створено та реалізовано програму підвищення кваліфікації для вчителів.

МДПУ відповідав також за пакет десімінації: команда університету розробила та підтримувала офіційний сайт проєкту, а також провела інформаційну кампанію у соцмережах. 

У лютому 2025 року в Тартуському університеті (Естонія) відбулася фінальна зустріч менеджерів грантового проєкту BOOST за програмою Erasmus+. Під час заходу викладачі університету налагодили нові контакти з колегами з України та ЄС і обговорили результати впровадження BOOST у партнерських університетах.

CRED4TEACH: короткі курси для великих змін у педагогіці

Проєкт CRED4TEACH («Мікрокваліфікації на основі MOOC для професійного розвитку викладачів») спрямований на створення коротких навчальних програм на базі масових відкритих онлайн-курсів для підвищення кваліфікації педагогів.

У листопаді 2024 року на базі МДПУ імені Богдана Хмельницького відкрили відеостудію, створену за підтримки Європейського Союзу в межах грантового проєкту CRED4TEACH.

За словами Ольги Гончарової, це масштабна ініціатива, покликана забезпечити якісне, гнучке, інклюзивне та компетентнісне навчання для вчителів і викладачів різних освітніх рівнів.

CRED4TEACH орієнтований на потреби закладів вищої освіти та освітніх управлінців у трьох країнах – Албанії, Чорногорії та Україні. Загалом у ньому беруть участь 15 установ із семи держав: Албанії, Естонії, Німеччини, Чорногорії, Португалії, Туреччини та України.

Проєкт реалізується з 2023 по 2026 рік із бюджетом понад 700 тисяч євро.

«Найважливіше завдання нашої команди зараз – розроблення та впровадження національної й інституційної рамки мікрокваліфікацій в Україні», – підкреслила Ольга Гончарова.

У межах проєкту CRED4TEACH представники МДПУ імені Богдана Хмельницького відвідали Туреччину, Португалію, Чорногорію та Албанію.

Стійкість громад через університети

Проєкт UNICOM («Університет – громади: посилення співпраці») спрямований на розвиток третьої місії університетів, тобто їхньої соціальної ролі у суспільстві.

«Основна мета UNICOM – посилити соціальну роль університетів через активну взаємодію з громадами, – зазначила начальниця відділу міжнародних зв’язків та проєктної діяльності МДПУ. – Ми прагнемо, щоб така співпраця сприяла формуванню державної політики, що підтримуватиме третю місію університетів і сприятиме згуртованості, стійкості та розвитку громад в Україні».

У межах проєкту вже відбулися навчальні візити до Італії, Туреччини, Чорногорії та Албанії, а також низка освітніх і партнерських заходів.

Проєкт реалізується у 2023–2027 роках. Його бюджет перевищує 988 тисяч євро.

Наприкінці червня 2025 року в університеті міста Генуя (Італія) відбулася координаційна зустріч учасників проєкту UNICOM. У заході взяли участь представники університетів-партнерів з України, Італії, Латвії, Німеччини та Швеції. Під час зустрічі обговорили, як просувається виконання проєкту, і оцінили роботу команд над створенням критеріїв для оцінювання третьої місії університетів.

BURN: проєкт для ментального відновлення після війни

Міжнародний проєкт BURN («Посилення психологічної стійкості та благополуччя університетів у (після)воєнній Україні») реалізується з 2024 до 2026 року.

«BURN має психологічний фокус і спрямований на розвиток стійкості та емоційного благополуччя в умовах війни й післявоєнного відновлення, – ділиться Ольга Гончарова. – Зараз він перебуває в активній фазі: вже відбулися навчальні візити викладачів до Естонії, Латвії та Польщі, а з вересня запущено нові освітні компоненти, розроблені в межах проєкту».

Навчальні візити представників МДПУ імені Богдана Хмельницького до Латвії.

Для студентів бакалаврського рівня запроваджено курс «Кризове онлайн-консультування», для магістрів – «Майнфулнес-орієнтована арттерапія травми», а здобувачі PhD усіх спеціальностей опановують модуль «Робота з біженцями та особами, які пережили війну».

Крім того, в університеті створено Центр психологічної резильєнтності та благополуччя, обладнаний за кошти гранту.

Роботи на уроках: МДПУ готує вчителів нового покоління

Найновіший міжнародний проєкт університету – ініціатива EduRob («Розвиток цифрової компетентності майбутніх освітян через впровадження робототехніки в навчальні програми»), що реалізується у 2024–2026 роках.

«Проєкт EduRob спрямований на розвиток цифрової компетентності майбутніх учителів через упровадження робототехніки в освітні програми», – пояснює  начальниця відділу міжнародних зв’язків та проєктної діяльності МДПУ.

9–13 червня 2025 року відбувся навчальний візит до Естонії в межах проєкту EduRob. Його метою було ознайомлення з досвідом Тартуського університету щодо інтеграції робототехніки в підготовку майбутніх учителів, а також вивчення особливостей впровадження робототехніки на різних етапах навчання в Естонії.

Вона зазначила, що цей проєкт створено на основі успішного досвіду попередньої ініціативи Boost, тож один проєкт Erasmus+ став поштовхом для наступного.

До участі в проєкті долучилися шість українських університетів і три європейські освітні установи. Уже відбувся навчальний візит до Естонії, де викладачі опанували курси з робототехніки та розвитку цифрової компетентності в закладах дошкільної освіти, а також навчилися створювати власні навчальні модулі.

«Зараз ми на етапі створення проєктних груп, які працюють над розробкою навчальних курсів і впровадженням навчальних роботів в освітній процес», – підсумувала Ольга Гончарова.

Текст – Олександр Носок, Андрій Вавілов, фото – МДПУ імені Богдана Хмельницького

Джерело

Новини Запоріжжя