Школа Мелітополя. Фото з пропагандистського сюжету
У школах тимчасово окупованого Мелітополя хочуть знову ввести оцінки за поведінку — як за часів СРСР. Адміністрація Мінпросвіти РФ розглядає можливість запровадження нового “виховного інструменту”, який, за словами ініціаторів, має “виправити дисципліну” та “відродити моральні орієнтири”.
Законопроєкт має увійти в дію з 1 вересня — по всій території РФ й на ТОТ. Ідею підтримав особисто президент Росії Путін, доручивши уряду організувати обговорення з батьками, педагогами і правозахисниками. Міністр освіти Сергій Кравцов запевняє: “Оцінку за поведінку ми підтримуємо, і законопроєкт буде”. А от що саме буде — поки що питання відкрите.
Рецедив СРСР у сучасності
У СРСР оцінка за поведінку була обов’язковою. Її ставили не за успішність, а за “моральний облік” школяра — тобто за слухняність, дисциплінованість і, фактично, покірність. Ті, у кого поведінка визнавалася “незадовільною”, могли не отримати атестат або бути відрахованими. Це був інструмент контролю, а не виховання. І його відродження — не випадковість, а цілком логічне продовження авторитарного тренду, який у Росії дедалі більше набирає обертів.
За задумом міністерства освіти РФ, учні отримуватимуть оцінки не лише за знання, а й за те, наскільки “правильно” себе поводять. Втім, як саме вимірюватиметься “належна поведінка” — питання відкрите. Чи буде вчитель ставити "трійку" за мовчазний протест? За занадто сміливе питання? За зачіску чи колір шнурівок? За повідомлення в соцмережах? Що взагалі являє собою “погана поведінка”?
“Моя позиція — це залік/незалік. Якщо старшокласник курить за рогом школи — це дуже погано, але це в межах норми. А от коли старшокласник плюється, матюкає вчителя, б'є вчителя — це ненормально”, — цитує російське медіа міністра освіти Сергія Кравцова.
Рішення введеня такої системи оцінок у адміністрації РФ пояснюють тим, що у школах з’явились такі неподобства, яких раніше не було, тож неподобств не було, тож “треба їх припинити — це головне завдання”.
Насправді, у країні, де вже давно панує атмосфера доносу і “патріотичного виховання”, оцінка за поведінку стає ще одним способом тримати дітей “в тонусі” — мовчи, не думай, виконуй. Інакше — “двійка” за характер.
Які наслідки ініціативи для мелітопольців
Кравцов поки не знає, на що будуть впливати оцінки за поведінку. Але якщо уряд РФ повністю наслідує СРСР, то ці бали можуть вплинути навіть на вступ у ВИШ. Фактично це маргіналізація “неугодних”.
Варто зазначити, що будь-яка оцінка, навіть за наявності певний інструкцій, суб’єктивна. А справжня педагогіка — це діалог, розуміння, підтримка, а не система, де кожен жест чи слово можуть вплинути на подальшу долю школяра.
Втім, це не перша спроба росіян обмежити волю дітей і перевиховати їх на свій лад. Наприклад, школярів художньої школи повели у прокуратуру і розповідали про професію, на якій “защіщают родіну”. У загальноосвітніх школах дітям рекомендують дивитися пропагандистські фільми, зняті ще за часів рдянського союзу. Так, дітям рекомендують дивитися радянську архаїку на кшталт «Дівчата» чи «Людина-амфібія». Обидва фільми з'явилися на екрані далекого 1961-го року. Рекомендують «Попелюшку» 1947 року, «Молоду гвардію» 1948 року. У середньому фільми, які рекомендують школярам у 2025-му році, випущені на екран 50-70 років тому. “Перевиховання” й тотальний контроль впроваджують не тільки й дітям, а й студентам. Як-от у захопленому коледжі здобувачів освіти не пускають до туалету.
Більше того, редакції РІА Південь відомі випадки, коли в Мелітополі вчителі-зрадники навчають дітей доносити один на одного з самого малечку.
В школах щодня перевіряють телефони. Так у школі №15 виставлений турнікет з металошукачем. Охоронець може вибірково покликати школяра при вході і відвести в кабінет до директора. Саме там і перевірять телефони учнів, жаліються батьки.
А в одній із шкіл міста директорка-зрадниця вигадала новий спосіб шпигування:
"Не знаємо що вже й робити. У школярів кожного дня перевіряють телефони. Моя донька навчається у дев’ятому класі. Самі знаєте, які переслідування починаються, як не ходити в школу. Але вона вивчає українську мову і полюбляє слухати українську музику. І хоча я попереджала, щоб вона видаляла всі плей листи в телефоні, але ж як ти її проконтролюєш", — повідомляє РІА Південь мати учениці.
"А вчора пришла із школи і каже: директорка зайшла в клас і доручила всім нам перевіряти телефони учнів молодших класів. Такого маразму ще не було. З малечку навчають писати доноси один на одного. І до кого тут звернешся, якщо директора на мої скарги про те, що моя донька не хоче бути доносчиком, може й мене здати в комендатуру", — скаржиться одна з мешканок Мелітополя.
Від редакції
Діти, які відрізняються або ставлять складні питання, ризикують отримати тавро “поганої поведінки”. У подальшому це впливатиме на їхню долю і успішність у майбутньому.
Окрім цього, постійне оцінювання не лише знань, а й поведінки формує середовище страху. Діти починають жити не для розвитку, а для виживання в системі. А влада, яка вводить оцінки за поведінку, показує, що вона боїться ініціативності, критичного мислення і свободи — навіть у дітей.